Корпоративна социална отговорност

В последно време и в България се говори за Корпоративна социална отговорност (КСО) и Устойчиво развитие (УР). Излязоха първите сертифициращи компании, публикувани са и първите пълноценни отчети за устойчиво развитие на някой значими фирми и големи организации. Факт е дори и първия хипермаркет в столицата, който претендира че стриктно съблюдава показателите за устойчиво развитие и се развива праволинейно в тази насока.

Терминологията, както и цялата инициатива са доста нови за страната ни. Доста хора само предполагат, други смятат че разбират идеите на Корпоративната социална отговорност и Устойчивото развитие.

Какъв смисъл се влага в понятието „Корпоративна социална отговорност (КСО)”?

Какво е КСО
В основата на корпоративната социална отговорност е заложена идеята за осигуряване на обществото качествен живот, като контролира хармонията между три основни показателя – социални отношения, икономика и околна среда. В житейска среда без икономически проблеми, без конфликти в обществото и без екологични заплахи не се допускат компромиси с предпоставките за следващите поколения да живеят в нормална среда.
Върху тези показатели най-голямо влияние оказват големите фирми и организации, затова КСО (корпоративна социална отговорност) отчетността е насочена най-вече към тях.

Кой контролира КСО
Водещият контролиращ орган за корпоративната социална отговорност на компаниите е GRI Global Reporting Initiative. Тази организация е автор на международните стандарти и правила за отчетност на Устойчивото Развитие. С КСО отчетите си фирмите оповестяват представянето си по разработената система и критерии от специализирани индекси (социални, икономически и екологични), които влияят на устойчивото развитие.
Според стандартите на GRI за устойчиво развитие, като социално отговорна фирма може да се определи тази, която осъзнава, че е отговорна за бъдещето на човечеството.

Какви са ползите от УР
Никой не би оспорил, че полза за човечеството е, ако то живее в стабилна икономическа среда, мирно общество и в екологично чиста среда. Ето защо, големите фирми трябва да полагат постоянни и системни усилия върху измерването и отчитането на множество показатели, които влияят върху устойчивото развитие. Такава отчетност, освен за обществото, може само да бъде особено полезна и за тяхното собствено успешно развитие и конкурентоспособност.